1
قرآن و تبلیغ (بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین)

قرآن و تبلیغ (بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین)

مشخصات کتاب

سرشناسه: قرائتی، محسن، - ۱۳۲۴

عنوان و نام پدیدآور: قرآن و تبلیغ/ محسن قرائتی

وضعیت ویراست: [ویرایش ۲]

مشخصات نشر: [تهران]: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ۱۳۷۷.

مشخصات ظاهری:ده، ص ۲۴۳

شابک: ۹۶۴-۹۰۴۰۲-۴

وضعیت فهرست نویسی:فهرستنویسی قبلی

یادداشت: فهرستنویسی براساس اطلاعات فیپا (فهرستنویسی پیش از انتشار).

یادداشت: عنوان دیگر: قرآن و تبلیغ: بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین.

یادداشت: کتابنامه به‌صورت زیرنویس

عنوان دیگر: قرآن و تبلیغ: بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین.

موضوع: تبلیغات -- جنبه‌های قرآنی

رده بندی کنگره: BP۱۰۴/ت۲ق۴ ۱۳۷۷

رده بندی دیویی: ۲۹۷/۱۵۹

شماره کتابشناسی ملی: م‌۷۷-۹۶۶۰

تقدیم به

رسول گرامی اسلام، محمد بن عبداللّه علیهم السلام.

امیرمؤ منان علی بن ابی طالب علیهما السلام، اولین مبلّغ اسلام در یمن.

جعفر طیّار، اولین مبلّغ اسلام در حبشه.

مصعب بن عمیر، اولین مبلّغ اسلام در مدینه.

زینب کبری علیها السلام پیام رسان حرکت عاشورا در طول تاریخ.

و تمامی مبلّغانی که در راه خدا جان دادند و ما را با اسلام آشنا نمودند،

به خصوص شهیدانی که با عمل و خون خود مردم را از گمراهی نجات دادند.

سخن ناشر

کتابی که پیش روی شماست در سال ۱۳۷۲ طی دو نوبت به تعداد ۴۰۰۰۰ نسخه از سوی سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. اما با وجود تقاضا، دیگر از سوی ناشر اقدامی صورت نگرفت.

بدنبال تاءسیس ((مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن)) که هدف آن نشر آثار قلمی حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتی است، تجدید نظر و اصلاح کتب منتشره مورد توجه قرار گرفت و در این راستا کتاب ((قرآن و تبلیغ)) با شکلی جدید از سوی این مرکز منتشر می گردد.

از همه کسانی که با ارسال نظرات خود ما را در تصحیح و اصلاح این کتاب یاری نمودند تشکر می نماییم.

مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن

پیشگفتار

با اینکه تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر و انذار و ارشاد از مسایل مهم اسلام است، امّا درباره شیوه های آن کتب زیادی نوشته نشده است. خداوند توفیقی مرحمت کرد تا یک دور قرآن را به قصد بررسی مسئله تبلیغ مطالعه و صدها آیه در مورد شیوه تبلیغ و شرایط مبلّغ پیدا کردم که آنها را همراه با نکاتی که در طول بیست سال سابقه تبلیغ بدست آورده ام در یک کتاب به مبلغان اسلام عرضه کنم. به امید آنکه امر تبلیغ اسلام را جدّی بگیریم و با شیوه های آن آشنا شویم و حوزه و دانشگاه با استفاده از ابزار و علوم مختلف و جمع آوری تجربیات و آمار و مقایسه با تبلیغات دیگران و نوشتن رساله های تحقیقی پیرامون شیوه های تبلیغ انبیا و ائمه معصومین علیهم السلام و بزرگان دین، کسانی را که سوز تبلیغ دارند به سلاح علم و تجربه تجهیز نمایند تا خداوند با امدادهای غیبی خود که بخاطر سوز و خلوص مرحمت می کند مبلغان دین خود را یاری فرماید.

آری، هدایت و آگاهی دادن به مردم، وظیفه مبلغان است و این عهد و پیمانی است که خداوند متعال از آنان گرفته است.

علی علیه السلام می فرماید: ((انّ اللّه لم یاخذ علی الجهّال عهداً بطلب العلم حتّی اخذ علی العلماء عهداً ببذل العلم للجهّال))(۱)

((خداوند متعال قبل از اینکه از نادانان عهد و پیمان بگیرد که یاد بگیرند، از دانایان پیمان گرفته است که به جاهلان بیاموزند.))

امروزه یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده جهانخوران بی دین، ابزار تبلیغ است. با استفاده از وسایل مدرن تبلیغی، ناممکن ها را ممکن می سازند و حکومت ها را ساقط می کنند. انقلاب ها را به شکست می کشانند و افکار مسموم و فرهنگ غلط خویش را در روح و جان انسان های ساده و ناآگاه تزریق می کنند. پس برماست که به این امر مهم توجه بیشتری کنیم و با آگاهی دادن به انسان ها، این تبلیغات را بی اثر سازیم.

باید جملات امام راحل قدس سره را چراغ راه خویش قرار دهیم که فرمود:

((تبلیغات مسئله ای است پر اهمیّت و حساس یعنی دنیا با تبلیغات حرکت می کند. آنقدری که دشمنان ما از حربه تبلیغات استفاده می کنند از طریق دیگری نمی کنند و ما باید به مسئله تبلیغات بسیار اهمیّت دهیم و از همه چیزهایی که هست بیشتر به آن توجه کنیم))(۲)

یکی از عوامل عقب ماندگی مسلمانان در طول تاریخ، نداشتن انسجام و تشکیلات تبلیغی بوده است، یعنی مرکزیّتی وجود نداشته تا نیازها را در نظر بگیرد و با توجه به نیروی تبلیغی موجود، آن ها را تقسیم کرده و برایشان برنامه ریزی کند.

قرآن کریم بر وجود تشکیلاتی برای تبلیغ تاءکید می کند و می فرماید:

(و لتکن منکم امّة یدعون الی الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)(۳)

((از شما مسلمانان باید گروهی باشند تا مردم را به خیر بخوانند و امر به معروف و نهی از منکر کنند.))

تبلیغ های دو نفری نمونه ای از کار تشکیلاتی است که مبلغان، امور تبلیغی را بین خود تقسیم می کنند. مانند حرکت تبلیغی موسی و هارون علیهما السلام که موسی پیامبر و هارون به خاطر زبان فصیحش، اعلام کننده پیام بود.

شاید به همین دلیل باشد که امام صادق علیه السلام بر اینگونه تبلیغ تاءکید می فرماید: (رحم اللّه عبداً اجتمع مع آخر فتذکّر امرنا)(۴) ((خداوند رحمت کند بنده ای را که با دیگری همراه شود و در راه ما تبلیغ کند.))

در صدر اسلام و پیش از آن اعمالی از اولیای الهی صادر شده که نمونه هایی از کار تشکیلاتی است.

رسول اکرم علیهم السلام به هنگام هجرت، علی علیه السلام را به جای خود در مکه گذاشتند و مصعب را قبل از خود به مدینه فرستادند. و پس از هجرت، عباس را گذاشتند تا ایشان را از آخرین اخبار مطلع سازد.


قرآن و تبلیغ (بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین)
  • نام منبع :
    قرآن و تبلیغ (بررسی آیات و روایات در روش تبلیغ دین)
    پدیدآورنده :
    موضوع :
    قرآن و مباحث دیگر
تعداد بازدید : 1646
صفحه از 57
پرینت  ارسال به