119
حیات القلوب

وجه اول آنکه: ایشان اهل علم قرآنند چنانچه بعد از این آیه در سوره نحل فرموده است که وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ «۱».

دوم آنکه: ایشان اهل رسولند و رسول ذکر است چنانچه فرموده است قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً. رَسُولًا «۲».

و در آیه سوم مشهور میان مفسران آن است که خطاب به حضرت سلیمان علیه السّلام است «۳»، یعنی: «این پادشاهی عطائی است از ما که به تو داده‌ایم خواهی بده و منّت گذار و خواهی امساک کن و مده بی‌آنکه بر تو حسابی باشد» نه در دادن و نه در نگاه داشتن، و از اخبار آینده ظاهر می‌شود که مراد عطای علم است.

و در آیه چهارم اکثر مفسرین ذکر را به شرف تفسیر کرده‌اند یعنی: قرآن شرفی است از برای تو و از برای قوم تو، و در قیامت سؤال کرده خواهید شد از ادای شکر قرآن و قیام نمودن به حقّ آن «۴»؛ و در احادیث آینده وارد شده است که مراد آن است که سؤال از علوم و احکام قرآن از شما خواهند کرد «۵».

و علی بن ابراهیم و صفار به سندهای بسیار روایت نموده‌اند که: زراره از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام سؤال کرد از اهل ذکر، حضرت فرمود که: مائیم، زراره گفت: پس از شما باید سؤال کنند؟ فرمود: بلی، زراره گفت: مائیم سؤال کنندگان؟ فرمود: بلی، گفت: پس بر ما واجب است که از شما سؤال کنیم؟ فرمود: بلی، گفت: بر شما واجب است جواب ما بگوئید؟ فرمود: نه اختیار با ماست اگر می‌خواهیم جواب می‌گوئیم و اگر نمی‌خواهیم نمی‌گوئیم؛ پس این آیه را خواند هذا عَطاؤُنا... تا آخر «۶».

حیاة القلوب، ج‌۵،


حیات القلوب
118

و فرموده است سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ «۱»، نفرموده است: سلام علی آل نوح و آل ابراهیم و آل موسی و هارون، و فرموده است سَلامٌ عَلی إِلْ‌یاسِینَ یعنی آل محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم «۲».

فصل دوم در بیان آنکه اهل ذکر، اهل بیت علیهم السّلام‌اند؛

و آنکه بر شیعه سؤال از ایشان واجب است و بر ایشان جواب واجب نیست حق تعالی فرموده که فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ. بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ «۱»، [فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ*] «۲»، و در جای دیگر نیز فرموده هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ «۳»، و فرموده است وَ إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ «۴».

ظاهر آیه اولی و ثانیه آن است که: سؤال کنید از اهل ذکر اگر باشید که ندانید؛ و خلاف کرده‌اند مفسران که اهل ذکر کیستند: بعضی گفته‌اند اهل علمند؛ و بعضی گفته‌اند اهل کتابند «۵»؛ و اخبار بسیار وارد شده است که ائمه علیهم السّلام‌اند «۶» به دو وجه:

حیاة القلوب، ج‌۵،

  • نام منبع :
    حیات القلوب
    موضوع :
    کلام و عقاید
تعداد بازدید : 8196
صفحه از 480
پرینت  ارسال به