469
حیات القلوب

خدا کسی که متحمل شود ستمی را بر آل محمد علیهم السّلام «۱».

دوازدهم: وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِکَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ»

یعنی: «البته برای کسی که انتقام بکشد بعد از ستمی که بر او واقع شده باشد، پس بر ایشان نیست راهی به عتاب و عذاب».

ابن ماهیار از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده است که: این آیه در شأن حضرت قائم علیه السّلام است که چون ظاهر شود انتقام خواهد کشید از بنی امیّه و از آنها که تکذیب ائمه علیهم السّلام کردند و از آنها که عداوت آنها را داشتند «۳».

فهرست مصادر تحقیق‌

۱- قرآن کریم.

۲- اثبات الهداة حرّ عاملی، المطبعة العلمیة، قم.

۳- الاحتجاج احمد بن علی بن ابی طالب طبرسی، انتشارات اسوه، ۱۴۱۳ ه ق.

۴- احقاق الحق قاضی نور اللّه مرعشی شوشتری، کتابفروشی اسلامیه، تهران.

۵- الاختصاص شیخ مفید، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، چاپ چهارم.

۶- الارشاد شیخ مفید، مؤسسة آل البیت علیهم السّلام، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ه ق.

۷- ارشاد القلوب دیلمی، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۱۲ ه ق.

۸- اسباب النزول علی بن احمد واحدی نیسابوری، دار الکتاب العربی، بیروت.

۹- الاستیعاب یوسف بن عبد اللّه بن محمد بن عبد البر، دار الجیل، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۲ ه ق.

۱۰- اسد الغابة عز الدین علی بن محمد بن اثیر جزری، دار الکتب العلمیة، بیروت، ۱۴۱۵ ه ق.

حیاة القلوب، ج‌۵،


حیات القلوب
468

و لیکن بودند که بر نفسهای خود ستم می‌کردند».

کلینی و دیگران از حضرت باقر و کاظم علیهما السّلام روایت کرده‌اند که: حق تعالی عزیزتر و منیعتر است از آنکه کسی توهّم کند که بر او ظلم کرده است بلکه خدا ما را به خود مخلوط گردانیده و ظلم ما را ظلم خود شمرده، یعنی بر امامها و حجتهای من ستم نکردند در آن آزارها که به آنها رسانیده‌اند و لیکن بر خود ستم نموده‌اند که خود را مستحقّ عذاب ابدی گردانیده‌اند «۱».

نهم: احْشُرُوا الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ «۲».

علی بن ابراهیم گفته است: یعنی جمع کنید آنان را که ستم کردند بر آل محمد علیهم السّلام و اشباه و اعوان ایشان را «۳».

دهم: وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ «۴» یعنی: «آنچه داده است شما را پیغمبر یعنی امر به آن کرده، پس بگیرید آن را، و آنچه منع کند شما را از آن پس ترک کنید، و بپرهیزید از عذاب خدا بدرستی که خدا شدید است عقوبت او».

ابن ماهیار از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام روایت کرده است که: یعنی بپرهیزید از خدا و از ظلم آل محمد علیهم السّلام، بدرستی که خدا سخت است عقاب او از برای کسی که بر ایشان ستم کند «۵».

یازدهم: وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً «۶».

ابن ماهیار از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که: یعنی ناامید است از رحمت

حیاة القلوب، ج‌۵،

  • نام منبع :
    حیات القلوب
    موضوع :
    کلام و عقاید
تعداد بازدید : 8188
صفحه از 480
پرینت  ارسال به