1125
ترجمه تفسیر المیزان

" فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ" در مجمع البيان گفته: كلمه" هاؤم" امر به چند نفر است و به منزله" هاكم" است، و اگر طرف مرد باشد، مي‌گويي" هاء يا رجل"، و به دو مرد مي‌گويي" هاؤما يا رجلان"، و به جمعيتي مي‌گويي" هاؤم يا رجال"، و به يك زن مي‌گويي" هاء يا امرأة"- و همزه را كسره مي‌دهي و بعد از همزه حرف" ياء" نمي‌آوري- و به دو زن مي‌گويي" هاؤما"، و به چند زن مي‌گويي" هاؤن"، و اين لغت اهل حجاز است.

و اهل نميم و قيس، در مفرد مذكر مثل اهل حجاز مي‌گويند: " هاء" و به دو نفر مي‌گويند: " هاءا" و به جماعت مردان مي‌گويند: " هاؤا"، و به يك زن" هاءي"، و به چند زن" هاؤن".

و بعضي از قبايل عرب بجاي همزه كاف مي‌آورند، مي‌گويند: " هاك، هاكما، هاكم، هاك، هاكما، هاكن" و در همه اين زبانها اين كلمه به معناي" بگير" است، و اين امري است كه نهي ندارد «۱».

اين آيه شريفه و ما بعدش تا كلمه" خاطئون" بيان تفصيلي اختلاف حال مردم در روز قيامت است، اختلافي كه از حيث سعادت و شقاوت دارند، و ما در سابق در تفسير" مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ" «۲» گفتاري در معناي دادن كتاب به دست راست اصحاب يمين داشتيم، و ظاهرا خطاب در جمله" هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ" به ملائكه باشد، و هاء در كلمه" كتابيه" و همچنين در آخر همه آيات بعدي، هاي وقف است، كه اصطلاحا آن را هاي استراحت مي‌نامند.

و معناي آيه اين است كه: اما كسي كه كتابش به دست راستش داده شده رو به فرشتگان مي‌كند و مي‌گويد: بياييد نامه عمل مرا بگيريد و بخوانيد كه چگونه به سعادت من حكم مي‌كند.

" إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلاقٍ حِسابِيَهْ" كلمه" ظن" در اينجا به معناي يقين است، و آيه مورد بحث آنچه را از آيه قبل فهميده مي‌شد تعليل مي‌كند، و حاصل اين تعليل اين است كه اگر گفتم كتاب من كتاب يمين است، و به سعادت من حكم مي‌كند، براي اين بود كه من در دنيا به چنين روزي يقين داشتم، و يقين داشتم كه به زودي حساب خود را ملاقات مي‌كنم، و به پروردگارم ايمان

__________________________________________________

(۱)مجمع البيان، ج ۱۰، ص ۳۴۵.

(۲)سوره اسراء، آيه ۷۱.

ترجمه الميزان، ج‌۱۹،


ترجمه تفسیر المیزان
1124

[وصف حال آن كس كه در آن روز كتابش به دست راستش داده مي‌شود و آنكه كتابش به دست چپش داده مي‌شود، و نقل آنچه مي‌گويند].....

  • نام منبع :
    ترجمه تفسیر المیزان
    موضوع :
    قرن 14
تعداد بازدید : 25615
صفحه از 1598
پرینت  ارسال به