517
ترجمه تفسیر المیزان

به آخرين رسول او مثل ايشانيد، شما هم ميان احدي از رسولان او فرق نمي‌گذاريد.

" وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ"- بعضي «۱» از مفسرين گفته‌اند: منظور اين است كه در روز قيامت نوري به آنان مي‌دهد كه با آن در بين مردم آمد و شد مي‌كنند. و اين همان نوري است كه در آيه" يَسْعي نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ" به آن تصريح مي‌كرد.

ليكن اين حرف درست نيست، چون مقيد كردن آيه است به قيدي كه هيچ دليلي بر آن نيست، و اطلاق آيه دلالت دارد كه اين مؤمنين، هم در دنيا نور دارند و هم در آخرت، هم چنان كه در باره نور دنيايي آنان آيه شريفه زير بر آن دلالت دارد: " أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها" «۲» و در باره نور آخرتشان آيه شريفه زير دلالت مي‌كند: " يَوْمَ تَرَي الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعي نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ" «۳».

" وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ"- در اين جمله وعده‌اي را كه از رحمت خود و نور دادن به آنان داده تكميل كرده است.

[مراد از نوري كه خدا براي مؤمنين قرار مي‌دهد كه بدان راه روند و معناي آيه: " لِئَلَّا يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتابِ..."].....


ترجمه تفسیر المیزان
516

" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ..."

در اين آيه كساني را كه ايمان آورده‌اند امر مي‌كند به تقوا و به ايمان به رسول، با اينكه اين اشخاص دعوت ديني را پذيرفته‌اند، و قهرا به خدا و نيز به رسول ايمان آورده‌اند، پس همين امر مجدد به ايمان به رسول دليل بر اين است كه مراد از اين ايمان، پيروي كامل و اطاعت تام از رسول است، چه اينكه امر و نهي رسول مربوط به حكمي از احكام شرع باشد، و چه اعمال ولايتي باشد كه آن جناب بر امور امت دارد، هم چنان كه در جاي ديگر فرمود: " فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً" «۱».

پس ايماني كه در آيه مورد بحث بدان امر شده ايماني است بعد از ايمان، و مرتبه‌اي است از ايمان، بالاتر از مرتبه‌اي كه قبلا داشتند، و تخلف از آثارش ممكن بود، مرتبه‌اي است كه به خاطر اينكه قوي است اثرش از آن تخلف نمي‌كند، و به همين مناسبت فرمود:

" يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ"، و كفل به معناي حظ و نصيب است پس كسي كه داراي اين مرتبه بالاي از ايمان باشد ثوابي روي ثواب دارد، هم چنان كه ايماني روي ايمان دارد.

بعضي «۲» از مفسرين گفته‌اند: مراد از دادن دو كفل از رحمت، دادن دو أجري است كه به اهل كتاب هم وعده‌اش داده، گويا فرموده به شما هم دو اجر مي‌دهد، همان دو اجري كه به مؤمنين اهل كتاب وعده داده بود، چون شما هم در ايمان آوردن به رسولان گذشته خدا و

__________________________________________________

(۱)نه، به پروردگارت سوگند، ايمان نخواهد آورد، مگر وقتي كه تو را در مشاجراتي كه بينشان واقع مي‌شود حاكم بدانند، و چون حكم كردي به هيچ وجه در دل ناراحت نشوند، و بلكه به طور كلي تسليم باشند. سوره نساء، آيه ۶۵.

(۲)روح المعاني، ص ۱۹۳. [.....]

ترجمه الميزان، ج‌۱۹،

  • نام منبع :
    ترجمه تفسیر المیزان
    موضوع :
    قرن 14
تعداد بازدید : 27355
صفحه از 1598
پرینت  ارسال به