711
ترجمه تفسیر المیزان

" وَ إِذْ قالَ مُوسي لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ..."

اين آيه شريفه به طور اشاره مي‌فهماند كه بني اسرائيل با لجاجت خود رسول خدا.

حضرت موسي را آزار داده بودند، تا جايي كه خداي تعالي به كيفر اين رفتارشان دلهايشان را منحرف ساخت. و اين خود نهيي است براي مؤمنين از اين كه رسول خدا (ص) را اذيت كنند، و كارشان بدانجا انجامد كه كار قوم موسي بدانجا كشيد، و دلهايشان منحرف گشت، هم چنان كه در آيه زير به طور صريح روي سخن به امت اسلام نموده، مي‌فرمايد: " إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً" «۲».

و آيه مورد بحث بدان جهت كه نهيي الزامي در آن هست، در معناي آيه" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسي فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً" «۳» مي‌باشد.

اين دو آيه از سوره احزاب كه در مقام تبرئه موسي (ع) است، دلالت دارد بر اينكه منظور از اذيت آن جناب به عملي كه خدا او را از آن عمل تبرئه نموده، نافرماني خود بني اسرائيل نسبت به دستورات وي، و بيرون شدن از اطاعت آن جناب نبوده، چون اگر اين طور بود معنا نداشت خدا آن جناب را تبرئه كند، پس يقينا بني اسرائيل به آن جناب نسبت

__________________________________________________

(۱)رصاص سفيد قلع، و رصاص سياه سرب است.

(۲)كساني كه خدا و رسول را اذيت مي‌كنند، خداوند در دنيا و آخرت لعنتشان كرده، و عذابي خوار كننده برايشان تهيه نموده است. سوره احزاب، آيه ۵۷. [.....]

(۳)اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! چون كساني مباشيد كه موسي را آزردند و خدا آن جناب را از آن تهمت كه به وي زدند تبرئه نمود، و او نزد خدا آبرومند بود. اي كساني كه ايمان آورده‌ايد از خدا پروا كنيد، و سخن سديد و سنجيده بگوييد. سوره احزاب، آيه ۶۹ و ۷۰.

ترجمه الميزان، ج‌۱۹،


ترجمه تفسیر المیزان
710

مي‌كنند، در حالي كه به صف ايستاده‌اند.

كلمه" بنيان" به معناي بناء، و كلمه" مرصوص" به معناي ساختماني است كه با رصاص «۱» محكم كاري شده، به طوري كه در مقابل عوامل انهدام، مقاوم باشد.

اين آيه شريفه جنبه تعليل را دارد- البته با دلالت التزامي- و توبيخ قبلي را تعليل مي‌كند. به اين بيان كه وقتي خداي تعالي از مقاتلان آن كساني را دوست مي‌دارد كه چون كوه ايستادگي كنند، قهرا از مقاتلاتي كه وعده پايداري مي‌دهند، ولي پايداري نمي‌كنند و پا به فرار مي‌گذارند، خشمگين خواهد بود.

[مراد از ايذاء بني اسرائيل پيامبرشان موسي (عليه السلام) را و نهي مسلمانان از اينكه مانند آنها رسول اللَّه (صلي اللَّه عليه و آله و سلم) را بيازارند].....

  • نام منبع :
    ترجمه تفسیر المیزان
    موضوع :
    قرن 14
تعداد بازدید : 25623
صفحه از 1598
پرینت  ارسال به