271
ترجمه تفسیر المیزان

بدبختي‌هايي كه راجع به انسان و اعمال انسان است، و همچنين بايد در انتظار ظهور مصائب و حوادث جوي، حوادثي كه مانند سيل و زلزله و صاعقه و طوفان و امثال آن خانمان برانداز است باشند، و خداي سبحان در كتاب مجيدش به عنوان نمونه داستان سيل عرم، و طوفان نوح، و صاعقه ثمود، و صرصر عاد، و از اين قبيل حوادث را ذكر فرموده.

[نتايج اعمال نيك و بد افراد و جوامع در اين عالم]... ص: ۲۷۲

پس هر امتي كه طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو مي‌رود، و خدا هم وبال آنچه كرده بدو مي‌چشاند، و قهرا منتهي به هلاكت و نابوديشان مي‌شود، به اين آيات توجه فرمائيد:" أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ، كانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ آثاراً فِي الْأَرْضِ، فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ، وَ ما كانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ واقٍ" «۱».

" وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها، فَفَسَقُوا فِيها، فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ، فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً"

«۲»" ثُمَّ أَرْسَلْنا رُسُلَنا تَتْرا كُلَّ ما جاءَ أُمَّةً رَسُولُها كَذَّبُوهُ، فَأَتْبَعْنا بَعْضَهُمْ بَعْضاً، وَ جَعَلْناهُمْ أَحادِيثَ فَبُعْداً لِقَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ" «۳».

اين آيات همه راجع به امت طالحه بود، و معلوم است كه وضع امت صالحه خلاف اين وضع است.

فرد هم مثل امت است، او نيز حسنه و سيئه و عذاب و نقمت دارد، چيزي كه هست بسيار مي‌شود كه فرد به نعمت اسلاف و نياكان خود متنعم مي‌شود، هم چنان كه به مظالم آنان معذب مي‌گردد، به آيات زير توجه فرمائيد:" قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي، قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا، إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ: فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ" «۴».

__________________________________________________

(۱)چرا در زمين سير نمي‌كنند تا ببينند عاقبت كساني كه قبل از ايشان بودند چه شد؟ با اينكه از اينان نيرومندتر، و داراي اثري بيشتر در زمين بودند، ولي خدا به جرم گناهانشان بگرفت، و از ناحيه خدا هيچ نگهدارنده‌اي نداشتند." سوره مؤمن آيه ۲۱"

(۲)و چون بخواهيم جامعه‌اي را نابود كنيم عياشان آنجا را وادار مي‌كنيم تا در آنجا فسق و فجور كنند تا عذاب بر آن جامعه حتمي شود، آن وقت به ناگهاني زير و رويش مي‌كنيم." سوره اسرا آيه ۱۶"

(۳)سپس فرستادگان خود را يكي پس از ديگري فرستاديم، هر وقت امتي رسول ما به سويشان آمد، و امت تكذيبش كردند، هر امتي را به سرنوشت امت قبل دچار نموده، همه را سرگذشت و مايه عبرت قرار داديم، پس دوري باد نصيب مردمي كه ايمان نمي‌آوردند." سوره مؤمنون آيه ۴۴"

(۴) گفت من يوسفم: و اين برادرم است، كه خدا بر ما منت نهاد چون هر كس تقوا به خرج دهد و صبر كند خداوند اجر نيكوكار را ضايع نمي‌كند." سوره يوسف آيه ۹۰"

ترجمه الميزان، ج‌۲،


ترجمه تفسیر المیزان
270

بحثي پيرامون تجسم اعمال گذرانديم.

[وجود ارتباط بين اعمال انسان و حوادث خارجي اين جهان]... ص: ۲۷۱

يكي ديگر از احكام اعمال اين است كه بين اعمال انسان و حوادثي كه رخ مي‌دهد ارتباط هست، البته منظور ما از اعمال تنها حركات و سكنات خارجيه‌اي است كه عنوان حسنه و سيئه دارند، نه حركات و سكناتي كه آثار هر جسم طبيعي است، به آيات زير توجه فرمائيد:

" وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ" «۱»" إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ، حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ" «۲»" ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلي قَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ" «۳» و اين آيات ظاهر در اين است كه ميان اعمال و حوادث تا حدي ارتباط هست، اعمال خير و حوادث خير و اعمال بد و حوادث بد.

و در كتاب خداي تعالي دو آيه هست كه مطلب را تمام كرده، و به وجود اين ارتباط تصريح نموده است، يكي آيه شريفه" وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ، وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ" «۴» و ديگري آيه:" ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ، لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا، لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ" «۵».

پس معلوم مي‌شود حوادثي كه در عالم حادث مي‌شود، تا حدي تابع اعمال مردم است، اگر نوع بشر بر طبق رضاي خداي عمل كند، و راه طاعت او را پيش گيرد، نزول خيرات و باز شدن درهاي بركات را در پي دارند، و اگر اين نوع از راه عبوديت منحرف گشته، ضلالت و فساد نيت را دنبال كنند، و اعمال زشت مرتكب گردند، بايد منتظر ظهور فساد در خشكي و دريا، و هلاكت امتها، و سلب امنيت، و شيوع ظلم، و بروز جنگها، و ساير بدبختي‌ها باشند،

__________________________________________________

(۱)و آنچه مصيبت كه به شما مي‌رسد به خاطر كارهايي است كه به دست خود كرده‌ايد، البته خداي تعالي از تاثير بسياري از كارهاي شما جلوگيري مي‌كند." سوره شورا آيه ۳۰"

(۲)به درستي خداوند نعمت هيچ قومي را سلب نمي‌كند و وضع آنان را تغيير نمي‌دهد تا خودشان وضع خود را تغيير دهند، و چون خدا براي قومي بدي بخواهد ديگر برگشتي برايش نيست." سوره رعد آيه ۱۲"

(۳)و اين بدان جهت است كه خدا هرگز چنين نبوده كه نعمت قومي را تغيير دهد، و به عذاب مبدل سازد، مگر وقتي كه آنان وضع خود را تغيير داده باشند." سوره انفال آيه ۵۳"

(۴)اگر اهل بلاد ايمان مي‌آوردند، و تقوا پيشه مي‌كردند، ما بركت‌هايي از آسمان بر آنان مي‌گشوديم، و ليكن تكذيب كردند و ما به جرم اين عادتشان گرفتيم." سوره اعراف آيه ۹۵"

(۵)فساد در خشكي و تري زمين اگر پيدا شد به خاطر اعمالي است كه مردم كردند، تا خدا بعضي از آنچه را كه كردند به ايشان بچشاند. تا شايد بر گردند." سوره روم آيه ۴۱"

ترجمه الميزان، ج‌۲،

  • نام منبع :
    ترجمه تفسیر المیزان
    موضوع :
    قرن 14
تعداد بازدید : 15763
صفحه از 688
پرینت  ارسال به