1
مناظره خلافت و احادیث اهل تسنن

مناظره خلافت و احادیث اهل تسنن

مشخصات کتاب

عنوان و نام پدیدآور: مناظره خلافت و احادیث اهل تسنن/ محمد بابویه‌ی تهرانی.

کتابی است علمی، دینی، اعتقادی، تاریخی،ادبی

مشخصات نشر: مشهد: محمد بابویه‌ی تهرانی، ۱۳۷۴.

مشخصات ظاهری: ۱۰۷۴ص.

موضوع: ملازاده، عبدالرحیم-- مناظره ها.

موضوع: امامت -- دفاعیه ها و ردیه ها

موضوع: خلافت -- دفاعیه ها و ردیه ها

رده بندی دیویی: ۲۹۷/۴۱۷

رده بندی کنگره: BP۲۱۲/۵/م۷۸۴ ۱۳۸۹

وضعیت فهرست نویسی: فیپا

ص: ۱

سفری بسوی مشهد

ص: ۲

ص:۳

ص: ۴

سفری بسوی مشهد

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبّ العالمینَ وَ صلّی اللهُ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِه الطّاهِرینَ

وَ لَعْنهُ اللهِ عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ

در سال هزار و سیصد و شصت و دو ۱۳۶۲ هجری شمسی برابر سال هزار و چهارصد و سه ۱۴۰۳ قمری سفری به سوی مشهد برای اینجانب «محمد بابویهی» پیش آمد. هنگامی که در میان راه از اتوبوس پیاده شدیم یکی از مسافرین آن اتوبوس با من روبه رو شده سلام کرد و انس گرفته مشغول گفتگو شدیم، به طوری که خود را معرفی نمود، شخصی بود دانشمند، تحصیل کرده در رشته کشاورزی بنام آقای «عبدالله نوبختی» از اهالی سیستان، در ضمن گفتگو از مذهب ایشان جویا شدم. در جواب گفت: من سنّی حنفی هستم، چون او را دانشمند یافتم، دوست داشتم که درباره عقاید و مذهبش بحثی به میان آورم، اشاره ای کردم دیدم ایشان هم اباء و امتناعی ندارند بلکه اظهار میل کردند لیکن چون در اتوبوس مجال و موقعیت مناسبی بر بحث ندیدم، با یکدیگر بنا گذاردیم وقتی که به مشهد وارد شدیم و در جایگاه خود مستقر گشتیم، چند روزی مسائلی را درباره مذهب مطرح کنیم، به شرط آن که اولاً تمام گفتگوهای طرفین نوشته شود، و هر کدام از ما یک نسخه از آن برداریم، تا در موقعی که فراغت پیدا کردیم آن ها را مطالعه کرده و بهره بیش تری ببریم و چنان چه اشکالی به نظرمان رسید، در مجلس بعد مطرح نماییم.

ثانیاً انصاف و عدالت در مکالمه را مراعات

ص: ۵

نماییم و هر مسئله ای که مطرح می شود، طرفین آن را تحت تحقیق و بررسی قرار داده، هر کدام از آن ها را که با منطق و برهان عقلی و نقلی منطبق یافتیم قبول کرده، و آن چه را که ادّعای محض و یا با دلیل های پوچ و مغالطات فریبنده تزریق نموده اند نپذیریم و تسلیم آن ها نشویم.

ثالثاً محصول بحث ها را جمع آوری کرده و عبارت های آن ها را تصحیح کنیم و به صورت جزوه ای درآوریم، تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

با این تصمیم به اتوبوس سوار شده و پس از چند ساعتی به مقصد رسیدیم، روز دوم ورودمان را برای بحث در نظر گرفتیم، و بنا گذاردیم که مجلس مذاکره نزد اینجانب باشد سپس با یک دیگر خداحافظی کرده و از هم جدا شدیم.

اکثر ملل جهان ادیان و مذاهب ایشان تقلیدیست نه تحقیقی

اکثر ملل جهان ادیان و مذاهب ایشان تقلیدیست نه تحقیقی

روز افتتاح مجلس روز سه شنبه هفتم ماه ذیقعده برابر با بیست و پنجم مردادماه سال نامبرده بود که در مجلس حضور به هم رساندیم و پس از صرف چای و میوه، به طرح مسائل مربوطه پرداختیم:

نخست اینجانب «محمد بابویهی» در پرسش پیش قدم شدم، به آقای نوبختی گفتم: مذاهب مختلفه اسلامی بسیار است و مشهورترین میان آن ها پنج مذهب است: حنبلی، شافعی، مالکی، حنفی و مذهب جعفری. جنابعالی از چه روی مذهب حنفی را از میان آن ها اختیار نموده اید؟

نوبختی: آقای بابویهی من قبول دارم که در میان مسلمانان مذهب های مختلفه ای وجود دارد من از اول حنفی مذهب بوده ام. در خانواده ای متولد شده ام که مذهب شان این چنین بوده، نه آن که از پیش خود و از روی دل خواهی آن را مذهب خویش قرار داده باشم، همانند اکثر ملل که دین و مذهب شان اینگونه است، یعنی دین شان دین خانوادگی و دین تقلیدی می باشد نه تحقیقی.

ص: ۶

بابویهی: آقای نوبختی شما پس از آن که تحصیل دانش نمودید و از ادیان و مذاهب جهانی اندک اطلاعی پیدا کردید، آیا درباره مذهب خودتان هیچ تحقیق و بررسی ننمودید؟ حقانیّت و یا برخلاف بودن آن را کنجکاوی نکردید؟

نوبختی: آقای بابویهی، هر طایفه و هر قوم و قبیله ای برای خودشان عقیده و مذهبی دارند و آن را محترم می شمارند و از آن دفاع می کنند و در مقابل آن ایستادگی می نمایند و به لوازم و قوانین آن عمل می کنند، روش عقلاء جهان تاکنون این چنین بوده است،

باضافه آن که در میان افراد هر مذهبی اشخاص دانشمندی هستند و ممکن نیست این گونه افراد، روش ناشایسته و کیش خلافی را پیروی کنند، بنابراین به نظر من تحقیق و بررسی درباره حقانیّت مذهب امر لازمی نیست.

بابویهی: آقای نوبختی، بودن علماء و دانشمندانی در میان افراد هر مذهبی دلیل نمی شود بر آن که آن مذهب حق است و واقعیت دارد، وگرنه بایستی گفت که تمام مذاهب و ادیان جهان دارای واقعیّت هستند و پیروان همه آن ها بر حق و در راه هدایت می باشند ضالّ و گمراهی در عالم وجود ندارد، به جهت آن که هر قوم و ملتی دانشمندانی از سنخ خودشان دارند که از آنان پیروی می کنند.

نوبختی: آقای بابویهی آیا اگر ما همه ادیان و ملل را دارای واقعیت بدانیم و جمیع گروندگان آن ها را برحق بدانیم خطا کرده ایم؟ آیا عقلاء جهان ما را درباره این عقیده محکوم می کنند؟

بابویهی: آقای نوبختی بدانید اصولاً جمیع مسلمین جهان معتقدند که دین حق آن است که به واسطه وحی از جانب خداوند متعال تأسیس شده باشد و نیز این سلسه معتقدند هر مذهب و دینی که بشر از پیش خود جعل کرده باشد از درجه اعتبار ساقط و قابل پذیرش نیست و گروندگان به آن ها را محکوم به کفر و شرک می کنند.

ص: ۷

آیا متفکران جهان می توانند قوانین جامعی که ضامن سعادت بشر باشد تأسیس کنند؟

آیا متفکران جهان می توانند قوانین جامعی که ضامن سعادت بشر باشد تأسیس کنند؟

نوبختی: آقای بابویهی آیا متفکرین و دانشمندان بشر می توانند از راه تفکر و تحقیق و هم آهنگی و بررسی کامل یک سلسله قوانین ثابت جامعی را بدست آورند، تا برای همیشه از آن ها پیروی کنند و سعادت ابدی حیاتی خود را از این راه تأمین نمایند و در نتیجه نیازی به ادیان گوناگون نداشته باشند یا آن که چنین چیزی ممکن نیست؟

بابویهی: آقای نوبختی پرسش دقیق و عمیقی نمودید که حلّ آن نیازمند به تفصیل کامل و دقت وسیعی را لازم دارد، لیکن می توانم به طور اختصار با برهانی کوتاه به سؤال جنابعالی جواب دهم و آن را برای شما روشن کنم به شرط آن که به گفتارم توجه نمایید؟

انسان با خطا و اشتباه ترکیب شده است، در تمام اعمال و کردار و رفتارش در سر دوراهی واقع می باشد، در پاره ای از کارهایش راه صحیح را می پیماید، و در برخی از اعمالش به سوی هلاکت می رود، هیچ انسانی نمی تواند برای همیشه در تمام کارها خود را از لغزش و بیراهه رفتن نگهداری نماید و نمی تواند به دست خود خویشتن را از این گونه انحراف ها و کج روی ها نجات ابدی بخشد.

زیرا پیدا و آشکار است که اگر چنین بود هیچ گونه فساد و اختلافی برای جامعه بشریت رخ نمی داد، با آن که همواره خطرات و نابسامانی ها جهان را تهدید می کند، اختلافات، تشنّجات، آتش های جنگ در گوشه ها و کنار جهان شعله ور و در اهتزاز می باشند، این ها همه زاییده خطاها و کج رویی های انسان ها می باشد.


مناظره خلافت و احادیث اهل تسنن
  • نام منبع :
    مناظره خلافت و احادیث اهل تسنن
    موضوع :
    امامیه اثناعشریه (ردیه ها ، دفاعیه ها)
تعداد بازدید : 22733
صفحه از 210
پرینت  ارسال به