185
تفسیر مجمع البیان (ترجمه)

[سوره النساء (۴): آيات ۵۳ تا ۵۵]... ص: ۱۸۸

اشاره

أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيراً (۵۳) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلي ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً (۵۴) فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفي بِجَهَنَّمَ سَعِيراً (۵۵)

«۱»

ترجمه... ص: ۱۸۸

بلكه مگر براي ايشان بهره‌اي از سلطنت است كه در اين هنگام پشيزي بمردم ندهند يا مگر بر آنچه خداوند به مردم داده است رشكشان مي‌خورند. ما بآل ابراهيم كتاب و حكمت داديم و به ايشان ملكي عظيم بخشيديم. پس گروهي از آنان به او ايمان آوردند و گروهي اعراض كردند و جهنم با شعله‌هاي سوزانش براي آنان كافي است.

__________________________________________________

(۱)- آيه ۵۳ و ۵۴ و ۵۵ سوره نساء جزء پنجم سوره ۴ [...]

ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‌۵،


تفسیر مجمع البیان (ترجمه)
184

ابن زيد گويد: جبت ساحر و طاغوت شيطان است. مجاهد و شعبي گويند: جبت سحر است. ابو العاليه و سعيد بن جبير گويند: جبت، ساحر و طاغوت، كاهن است. برخي گفته‌اند: جبت، شيطان و طاغوت دوستان او است. ابو عبيده گويد: جبت و طاغوت، چيزهايي هستند كه مورد پرستش قرار گيرند، خواه سنگ باشد يا صورتي يا شيطاني. ضحاك گويد: جبت در اينجا حي بن اخطب و طاغوت، كعب بن اشرف است در بعضي از روايات از ابن عباس نيز چنين نقل شده است. مقصود از «سبيل» در آيه شريفه، دين است زيرا دين راهي است كه انسان را به مقصود مي‌رساند.

أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ: اينان را خداوند از رحمت خود دور كرده است.

وَ مَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيراً: كسي كه مورد لعن خدا قرار گيرد، ياوري ندارد كه او را از كيفر خداوند، نجات دهد. برخي گفته‌اند: منظور اين است كه در دنيا و آخرت براي آنها ياوري نمي‌يابي زيرا وقتي كه خداوند بنده‌اي را خوار كند، به ياري ديگران نمي‌تواند متكي شود

ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‌۵،

  • نام منبع :
    تفسیر مجمع البیان (ترجمه)
    موضوع :
    قرن 14
تعداد بازدید : 5934
صفحه از 317
پرینت  ارسال به