109
روضة الکافی (ترجمه)

فراهم می‌آورند، و این است مفهوم سخن پروردگار که: أُولئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ «۱» و فَواکِهُ وَ هُمْ مُکْرَمُونَ «۲»، یعنی چیزی را نخواهند و در بهشت بدان میل نیابند مگر آنکه با آن پذیرایی شوند.

حدیث در باب سخن توجیه‌دار

[۷۰] ابو بصیر می‌گوید: من نزد امام باقر علیه السّلام بودم که به ایشان عرض شد: سالم بن ابی حفصه و یارانش [از غلات مخالف امام بودند] از تو گزارش می‌دهند که تو سخنی می‌گویی که هفتاد توجیه دارد و از هر راهی می‌توانی خود را از مسئولیت رها سازی.

امام علیه السّلام فرمود: سالم از من چه توقعی دارد؟ می‌خواهد فرشته‌ها را در برابر او رژه دهم؟

بخدا که پیغمبران نیز چنین چیزی را نیاورده‌اند. ابراهیم علیه السّلام فرمود: إِنِّی سَقِیمٌ «۳» در حالی که بیمار نبود و دروغ هم نگفت، و همچنین ابراهیم می‌فرماید: بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هذا «۴» در حالی که بزرگشان این کار را نکرده بود و او هم دروغ نگفته، و یوسف علیه السّلام نیز فرمود: أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسارِقُونَ «۵» و بخدا سوگند نه ایشان سارق بودند و نه او دروغ گفته بود.

حدیث ابو بصیر با امّ خالد

[۷۱] ابان به نقل از ابو بصیر می‌گوید: من نزد امام صادق علیه السّلام نشسته بودم که أمّ خالد بر ما وارد شد و اجازه شرفیابی خواست؛ او همان بانویی است که یوسف بن عمر از او بریده بود. امام صادق علیه السّلام به من فرمود: خوشت می‌آید سخن آن بانو را بشنوی؟ عرض کردم:

______________________________

(۱) «آنان روزی معیّن خواهند داشت» (سوره صافات/ آیه ۴۱).

(۲) « [انواع] میوه‌ها! و آنان مورد احترام خواهند بود» (سوره صافات/ آیه ۴۲).

(۳) «و گفت: من کسالت دارم» (سوره صافات/ آیه ۸۹).

(۴) «گفت: [نه] بلکه آن را این بزرگترشان کرده است» (سوره انبیاء/ آیه ۶۳).

(۵) «ای کاروانیان! قطعا شما دزد هستید» (سوره یوسف/ آیه ۷۰).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
108

خدمتکاران خود می‌گوید: این پرتو درخشان چیست؟ شاید خداوند جبّار به من نگاهی انداخته است، و خدمتکارانش می‌گویند: خداوند جلّ جلاله قدّوس است قدّوس، این پرتو درخشان یکی از حوریان جفت توست که هنوز به ملاقات او نرفته‌ای و از میان خیمه خویش به شوق ملاقات تو سرکشیده و شیفته دیدار توست و چون دید تو بر تخت خود تکیه زده‌ای لبخندی زد، و این روشنی و پرتوی که تو را فرا گرفت از سفیدی دندانهای پاکیزه و لطیف اوست.

پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌فرماید: ولیّ خدا می‌گوید: به او اجازه دهید تا نزد من بیاید، پس هزار غلام و هزار کنیز بر هم پیشی می‌گیرند تا به آن حوریه این مژده را برسانند و او از خیمه خود فرود می‌آید در حالی که هفتاد پیراهن بافته از طلا و نقره و شرابه‌های درّ و یاقوت و زبرجد بر تن کرده است که با مشک و عنبر رنگ‌های گوناگونی پذیرفته است، و مغز ساق پایش از آن سوی هفتاد پیراهن هویداست، و هفتاد ذراع قامت دارد، و میانه دو شانه‌اش ده ذراع است، و هر گاه به نزدیک ولیّ خدا آید خدمتکاران با سینی‌های طلا و نقره که پر از درّ و یاقوت و زبرجد است به پیشواز او می‌روند و آنها را بر سر او می‌ریزند و سپس مؤمن او را در آغوش می‌کشد حوریه هم مؤمن را در آغوش می‌کشد و نه مؤمن خسته شود و نه حوریه.

راوی می‌گوید: امام باقر علیه السّلام سپس فرمود: بهشت‌هایی که در قرآن آمده چنین است:

۱- بهشت عدن ۲- بهشت فردوس ۳- بهشت نعیم ۴- بهشت جنّة المأوی.

امام باقر علیه السّلام در ادامه فرمود: برای خداوند عزّ و جلّ بهشت‌هایی است در درون این بهشت‌ها، و همانا هر مؤمن تا جایی که دوست داشته باشد و بخواهد بهشت دارد، و در آنها هر طور خواهد از نعمت برخوردار گردد و خوش گذراند، و هر گاه مؤمن در بهشت اشتهایی یابد دعوتش همین است که بگوید:

سبحانک اللّهمّ

، و به محض اینکه این سخن را ادا کند خدمتکاران بشتابند، و بدون آنکه از آنها بخواهد یا دستوری بدیشان دهد برایش

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 12223
صفحه از 420
پرینت  ارسال به