223
روضة الکافی (ترجمه)

امام قائم علیه السّلام، و مقصود از آیه شریفه: ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ... «۱» رجعت امام حسین علیه السّلام است با هفتاد تن از یاران وفادار خود که کلاه خودهای زرّین بر سر دارند از دو سو و به مردم خبر می‌دهند که این حسین علیه السّلام است که رجعت کرده و بیرون آمده تا هیچ مؤمنی در باره آن حضرت شک و تردید نکند و بدون تردید، او دجّال و شیطان نیست و هنوز حجت بن الحسن علیه السّلام میان مردم است، و چون در دل مؤمنان استوار شود که او حسین علیه السّلام است اجل امام دوازدهم که حجت است فرا رسد، و همان امام حسین علیه السّلام خواهد بود که او را غسل می‌دهد و کفن و حنوط می‌کند و به خاکش می‌سپارد، و عهده‌دار تجهیز جنازه وصی نشود مگر وصی و امام.

داستان تبعید ابو ذر به ربذه‌

[۲۵۱] ابو جعفر خثعمی می‌گوید: هنگامی که عثمان ابو ذر را به ربذه تبعید کرد امیر مؤمنان و عقیل و حسن و حسین علیهما السّلام و عمار بن یاسر رضی اللَّه عنه او را بدرقه کردند. امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: ای ابا ذر! براستی تو تنها برای خداوند سبحان خشم گرفتی پس از همان کسی امید بر که برای او خشم گرفته‌ای. این مردم از تو برای دنیای خویش هراسیدند ولی تو از کارهای ایشان بر دین خود هراسناک شدی و از این رو آنها تو را از پیرامون خویش راندند و به بلایت گرفتار آوردند. بخدا سوگند اگر همه آسمانها و زمین به روی بنده‌اش بسته باشد و آن بنده تقوای خدا را پیشه کند خداوند برای او گشایشی مقرر فرماید، پس مباد چیزی جز حق و راستی تو را به انس و همدمی گیرد و جز باطل و نادرستی به هراست افکند.

آن گاه عقیل به سخن آمد و گفت: ای ابا ذر! تو می‌دانی که ما تو را دوست داریم و ما می‌دانیم که تو ما را دوست داری و تو در حق ما اموری را مراعات کرده‌ای که دیگران جز اندکی، آن را ضایع کردند، پاداش تو بر خدای عزّ و جلّ خواهد بود، و از همین روی این

______________________________

(۱) «بار دیگر شما را بر آنها غلبه دادیم» (سوره اسراء/ آیه ۶).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
222

منکم) حضرت علیه السّلام فرمود: بخوان: (ذو عدل) و این از جاهایی است که نگارندگان قرآن در آن خطا کردند.

[۲۴۸] احمد بن ابی بصیر از مردی به نقل از امام باقر علیه السّلام روایت کرده که فرموده است:

این آیه را چنین بخوانید: لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ [لم تبد لکم] إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ. «۱» [۲۴۹] محمد بن مروان می‌گوید: امام صادق علیه السّلام این آیه را چنین تلاوت می‌کرد:

وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ [الحسنی] صِدْقاً وَ عَدْلًا «۲». عرض کردم: جانم به قربانت، ما این آیه را چنین تلاوت می‌کنیم: (وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا) امام علیه السّلام فرمود: کلمه [حسنی] در آن هست.

[۲۵۰] عبد اللَّه بن قاسم بطل در باره آیه شریفه: وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ... «۳» از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: این آیه به کشتن علی بن ابی طالب علیه السّلام و نیزه زدن به حسن علیه السّلام نظر دارد، و آیه... وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً «۴» حاکی از کشته شدن امام حسین علیه السّلام است، و آیه: فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما... «۵» حکایت از ریخته شدن خون حسین علیه السّلام دارد، و آیه: بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ... «۶» بر مردمی دلالت دارد که خداوند پیش از ظهور امام قائم علیه السّلام می‌فرستد و هیچ کس را که مسئول خونی است در خاندان محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم وانگذارند مگر آنکه او را بکشند،... وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا «۷» یعنی ظهور

______________________________

(۱) «از چیزهایی مپرسید [که آشکار نشده است بر شما] اگر بر شما آشکار شود خوشتان نیاید» (سوره مائده/ آیه ۱۰۱).

(۲) «و کلام پروردگار تو در راستی و عدالت [به حدّ کمال] است» (سوره انعام/ آیه ۱۱۵).

(۳) «و بنی اسرائیل را خبر دادیم که: دو بار در زمین فساد خواهید کرد» (سوره اسراء/ آیه ۴).

(۴) «و نیز سرکشی خواهید کرد» (سوره اسراء/ آیه ۴).

(۵) «چون از آن دو بار وعده نخستین در رسید» (سوره اسراء (آیه ۵).

(۶) «گروهی از بندگان خویش را که جنگاورانی زورمند بودند بر سر شما فرو فرستادیم، آنها حتّی در درون خانه‌ها هم کشتار کردند» (سوره اسراء/ آیه ۵).

(۷) «و این وعده به انجام رسید» (سوره اسراء/ آیه ۵).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 12219
صفحه از 420
پرینت  ارسال به