253
روضة الکافی (ترجمه)

حج از شیعیان پذیرفته می‌شود

[۳۱۸] معاذ بن کثیر می‌گوید: در موقف عرفات نگریستم در حالی که مردم فراوانی در آن بودند، پس به امام صادق علیه السّلام نزدیک شدم و عرض کردم: اهل موقف فراوانند! حضرت علیه السّلام نگاهی انداخت و دیده‌اش را چرخاند و فرمود: نزدیک بیا ای ابا عبد اللَّه [کنیه معاذ]، اینها کف و زباله‌هایی است که موج از هر سو آورده، نه، بخدا سوگند حجّی پذیرفته نیست مگر از شما، نه، بخدا سوگند خداوند جز از شما حج دیگری را نخواهد پذیرفت.

[۳۱۹] این حدیث تکرار حدیث ۷۱ است که ترجمه آن گذشت و کلینی آن را تکرار کرده است.

تظلّم حضرت زهرا علیها السّلام‌

[۳۲۰] ابو هاشم می‌گوید: هنگامی که علی علیه السّلام را از خانه بیرون بردند حضرت فاطمه علیها السّلام نیز به دنبال آن حضرت بیرون آمد در حالی که پیراهن رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را روی سر گذاشته بود و دست حسن و حسین علیه السّلام را در دست داشت و می‌فرمود: مرا با تو چکار ای ابا بکر؟ می‌خواهی بچه‌هایم را یتیم کنی و مرا بی‌شوهر؟ بخدا سوگند اگر بد نمی‌بود مو پریشان می‌کردم و به درگاه پروردگارم فریاد می‌زدم. مردی از میان آن جمعیت [آن ملعون را مورد خطاب نموده] گفت: از این کار چه منظوری داری؟ [یعنی می‌خواهی عذاب بر این امّت نازل کنی] سپس حضرت زهرا علیها السّلام دست علی علیه السّلام را گرفت و از مسجد بیرون برد.

[۳۲۱] عبد الحمید طایی از امام باقر علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: بخدا قسم اگر فاطمه زهرا علیها السّلام موی خود را پریشان کرده بود همه مردم یک جا مرده بودند.

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
252

شما ما را دوست داشتید و حال آنکه مردم ما را دشمن می‌داشتند، شما ما را تصدیق می‌کردید و حال آنکه مردم دروغگویمان می‌پنداشتند، شما به ما پیوستید و مردم با ما جفا کردند، پس خدای متعال زندگی شما را زندگی ما و مرگ شما را مرگ ما مقرر فرمود. بخدا سوگند فاصله‌ای نیست میان مردی از شما و میان اینکه دیده‌اش روشن گردد مگر همان مقدار که جانش به اینجا برسد- و اشاره به حلقش کرد و پیوست آن را به دست گرفت- سپس این سخن را تکرار کرد، و به این اندازه هم بسنده نکرد تا سرانجام برایم سوگند خورد و فرمود: سوگند بخدایی که معبودی جز او نیست این سخن را پدرم محمّد بن علی علیه السّلام برایم گفت. ای ابا شمل! خوشحال نیستی که شما نماز بخوانید و آنها نیز نماز بخوانند و از شما پذیرفته گردد و از آنها نه؟ آیا شاد نیستید که شما زکات بپردازید و آنها هم، و از شما پذیرفته آید ولی از آنها نه؟ آیا خشنود نیستید که شما حج گزارید و آنها نیز، و خداوند سبحان آن را از شما بپذیرد و از آنها نه؟ بخدا سوگند پذیرفته نشود نماز و نه زکات و نه حج مگر از شما، پس تقوای الهی در پیش گیرید که هم اینک روزگار به صلح و آرامش سپری می‌کنید و امانت را بپردازید و هر گاه که مردم از یک دیگر متمایز و مشخص شوند و هر گروه در پی خواسته خود می‌رود و شما تا آن هنگام که از ما فرمان می‌برید به راه درست رفته‌اید. آیا قاضیان و زمامداران و مسأله گویان از آنها نیستند؟ عرض کردم:

آری فرمود: پس از خدای عزّ و جلّ بهراسید که شما تاب برخورد با همه مردمان را ندارید، براستی که مردم به این سو و آن سو دست زده‌اند و تنها شمایید که به راه خدای عزّ و جلّ رفته‌اید. همانا خدای عزّ و جلّ از میان بندگان خود محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را برگزید، و شما هم همان برگزیده خدا را انتخاب کردید، پس از خدا بترسید و امانت سفید پوست و سیاه پوست را بدو رد کنید اگر چه از خوارج باشد یا از مردم شام.

[۳۱۷] در روایت دیگری ابو شمل همین مضمون را از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است.

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 10970
صفحه از 420
پرینت  ارسال به