267
روضة الکافی (ترجمه)

تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها «۱» و شما با رها کردن کسانی که اسیر کرده بودید آغاز کردید.

سبحان اللَّه! یک ساعت هم نتوانستید به داد عمل کنید.

فرق پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم و پیامبران دیگر

[۳۵۲] ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: همانا خدای عزّ و جلّ پیامبر شما را از اینکه از امّت خود آن کشد که پیامبران دیگر از امّتهای خود کشیدند، معاف داشت و آن را برای ما مقرّر کرد.

حکم جنگیدن با علی علیه السّلام از نظر امام باقر علیه السّلام‌

[۳۵۳] ضریس می‌گوید: مردم در محضر امام باقر علیه السّلام مجادله می‌کردند. یکی از آنها گفت: جنگ با علی علیه السّلام بدتر است از جنگ با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، و دیگری گفت: جنگ با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بدتر است از جنگ با علی علیه السّلام. امام باقر علیه السّلام سخن آنها را شنید و فرمود: چه می‌گویید؟ عرض کردند: خداوند امورت را سامان بخشد، پیرامون جنگ‌کنندگان با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم و جنگ‌کنندگان با علی علیه السّلام گفتگو می‌کنیم، برخی از ما می‌گوییم: جنگ با علی علیه السّلام بدتر بوده است و برخی چنین معتقدیم که جنگ با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بدتر بوده است.

امام باقر علیه السّلام فرمود: نه، بلکه جنگ‌کنندگان با علی علیه السّلام بدتر بوده‌اند از جنگ‌کنندگان با رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم. من عرض کردم: قربانت گردم آیا براستی جنگ‌کنندگان با علی علیه السّلام بدتر بوده‌اند از جنگ‌کنندگان با رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم؟ فرمود: آری، و اینک به تو می‌گویم چرا. جنگ‌کنندگان با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اعتراف به اسلام نداشتند، ولی جنگ‌کنندگان با علی علیه السّلام اقرار به اسلام داشتند و سپس آن را انکار کردند.

______________________________

(۱) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چون به کسانی که کفر می‌ورزند برخورد کردید گردن بزنید تا چون آنها را بسیار کشتید بندهای آنها را محکم ببندید و پس از آن یا بر آنها منّت نهید یا فدیه گیرید تا اینکه جنگ، بارهای سنگین خود را فرو نهد» (سوره محمّد/ آیه ۴).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
266

فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلُ... «۱» پرسش کردم و حضرت علیه السّلام فرمود: مقصود این است که به قرآن بنگرید و سرانجام کسانی را که پیش از شما بودند و نیز گزارشی را که از وضع ایشان به شما داده است بدانید. او می‌گوید: عرض کردم: مقصود از این آیه شریفه چیست که: وَ إِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ* وَ بِاللَّیْلِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «۲»؟ فرمود: در موقع خواندن قرآن به [داستان] آنها گذر می‌کنید و داستان آنها را که خداوند عزّ و جلّ برای شما بیان کرده می‌خوانید.

داستان دفن زید

[۳۵۱] سلیمان بن خالد می‌گوید: امام صادق علیه السّلام از من پرسید: چه چیز شما را واداشت که زید را در جایی بنهید که نهادید؟ او می‌گوید: عرض کردم: سه چیز موجب این کار شد:

یکی اندک بودن افرادی که با ما ماندند و حال آنکه ما بیش از هشت نفر نبودیم، و دیگر آنکه ترسیدیم صبح فرا رسد و پرده از کار ما برداشته آید، سوم اینکه همان نقطه از زمین آرامگاه مقدر او بود. فرمود: از آن نقطه که او را دفن کردید تا فرات چقدر فاصله بود؟

عرض کردم: به اندازه یک سنگ پرتاب. فرمود: سبحان اللَّه! چرا به پیکر او آهنی نبستید و در فرات نینداختید با اینکه این کار بهتر بود؟ عرض کردم: فدایت شوم، بخدا سوگند نتوانستیم چنین کنیم. فرمود: روزی که شما همراه زید خروج کردید چگونه بودید؟

عرض کردم: مؤمن بودیم. فرمود: دشمن شما چگونه بود؟ عرض کردم: کافر بود.

فرمود: من در کتاب خدا چنین می‌یابم که فرموده است: یا ایّها الّذین آمنوا فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّی

______________________________

(۱) «بگو در زمین گردش کنید و بنگرید که چگونه بوده است سرانجام کسانی که پیش از شما بودند» (سوره روم/ آیه ۴۲).

(۲) «و براستی شما بر آنها گذر می‌کردید هنگامی که صبح می‌کنید و در شب، آیا تعقّل نمی‌کنید؟» (سوره صافات/ آیه ۱۳۷ و ۱۳۸).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11575
صفحه از 420
پرینت  ارسال به