283
روضة الکافی (ترجمه)

و کودکان آن را بگیرند و با آن بازی کنند.

نصیحتی از امام صادق علیه السّلام‌

[۳۸۳] سدیر از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: ای سدیر! ملازم خانه‌ات باش، و چون پلاسی از پلاسهای خانه‌ات و تا شب و روز آرامش دارند تو نیز آرام و ساکن باش، و چون به تو خبر رسید که سفیانی خروج کرده و لو پیاده به سوی ما کوچ کن.

در معالجه رنگ پریدگی و تب نوبه‌

[۳۸۴] ابراهیم جعفی می‌گوید: خدمت امام صادق علیه السّلام شرفیاب شدم و امام فرمود:

چگونه است که تو را رنگ پریده می‌یابم؟ عرض کردم: تب نوبه می‌کنم. فرمود: چرا از داروی مبارک طیب استفاده نمی‌کنی؟ شکر را نرم کن و آن را خوب در آب حل کن و ناشتا و شب هنگام آن را بنوش. او می‌گوید: من این کار را کردم و دیگر تب به سراغ من نیامد.

درمان با دو حبّه قند

[۳۸۵] یکی از اصحاب ما می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام از دردی که داشتم نالیدم.

حضرت فرمود: هنگامی که در بستر خواب رفتی دو حبّه قند بخور. او می‌گوید: من چنین کردم و بهبودی یافتم و این ماجرا را برای یکی از پزشکان که ماهرترین پزشک شهر ما بود نقل کردم. او گفت: امام صادق علیه السّلام از کجا این درمان را دانسته! این از اسرار علم ماست.

بدان که او کتابهایی دارد که شاید این درمان را در یکی از کتابهای خود دیده باشد.

در درمان تب‌

[۳۸۶] مردی می‌گوید: امام صادق علیه السّلام به مردی فرمود: هر گاه کسی از شما به تب گرفتار آید چگونه او را معالجه می‌کنید؟ او گفت: خدا امورت را سامان بخشد، ما با همین داروهای تلخ درمان می‌کنیم با سفایج و غافث و امثال آن. حضرت فرمود: سبحان اللَّه!

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
282

نخستین را بیرون کند و این مرد داناتر به گله او را به جای او بگمارد.

بخدا سوگند اگر برای یک نفر از شما دو جان بود که با یکی از آنها برد می‌کردید و تجربه می‌آموختید و دیگری به جای می‌ماند و با آن بدان چه برای او آشکار شده بود کار می‌کرد [چه خوب بود]، ولی یک جان بیشتر نیست، و چون آن یک جان بیرون رود بخدا سوگند فرصت توبه از دست خواهد رفت، پس شما خود بهتر می‌توانید برای خویش گزینش کنید. اگر فردی از خاندان ما سوی شما آمد بنگرید بر چه اساس و هدفی آهنگ شورش می‌کنید. نگویید زید خروج کرد [پس برای ما این کار نیز رواست] چه، زید مردی دانشمند و راستگوی بود و شما را به سوی خویش نمی‌خواند بلکه شما را به رضای آل محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرا می‌خواند، پس اگر پیروز شده بود بیقین شما را به همان کسی که بدو دعوت کرده بود می‌رساند، و جز این نبود که او بر حکومتی شورید که کاملا آماده دفاع بود و می‌خواست آن را در هم بکوبد. ولی آن کس که امروز خروج می‌کند شما را به چه چیز می‌خواند؟ به همان رضای آل محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم؟ که ما شما را گواه می‌گیریم که به چنین کسی راضی نیستیم و او امروز که کسی با وی نیست، نافرمانی ما می‌کند و هنگامی که پرچمها و درفشها را پشت سر خویش ببیند، به نشنیده گرفتن سخن ما سزاوارتر خواهد بود، مگر کسی که همه فرزندان فاطمه پیرامون او گرد آیند. بخدا سوگند آن را که شما می‌خواهید کسی نیست مگر شخصی که همه بنی فاطمه پیرامون او گرد آیند. همین که ماه رجب شد به نام خدای عزّ و جلّ روی آورید و اگر خواستید تا ماه شعبان هم عقب بیندازید زیانی نیست، و اگر بخواهید ماه رمضان هم فریضه روزه را در میان خانواده خود بگیرید شاید این کار موجب نیروی بیشتری برای شما گردد و همان خروج سفیانی شما را بس.

حدیث امام سجّاد علیه السّلام در خروج نکردن پیش از ظهور حضرت قائم علیه السّلام‌

[۳۸۲] در حدیث مرفوعی از امام علی بن الحسین علیه السّلام روایت شده که فرمود: بخدا سوگند هیچ یک از ما پیش از ظهور حضرت قائم علیه السّلام خروج نکند جز آنکه حکایتش حکایت جوجه‌ای خواهد بود که پیش از درآمدن بالهایش از میان آشیانه خود پرواز کند

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 10960
صفحه از 420
پرینت  ارسال به