285
روضة الکافی (ترجمه)

پیامبر نجات یافتند.

در سلطنت بنی امیّه‌

[۳۸۹] عبد الاعلی وابسته آل سام می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ... «۱»، آیا خدای عزّ و جلّ نبود که سلطنت را به بنی امیه بخشید؟ امام علیه السّلام فرمود: آن گونه نیست که تو می‌پنداری.

همانا خدای عزّ و جلّ سلطنت را به ما ارمغان کرد و بنی امیه آن را از ما ستاندند، چونان مردی که جامه‌ای دارد و دیگری آن جامه را از او می‌گیرد و البته در این هنگام جامه از آن گیرنده نیست.

تفسیر آیه شریفه ۴۶ سوره اسراء

[۳۹۰] محمد حلبی از امام صادق علیه السّلام در باره آیه شریفه: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها... «۲» پرسش کرد. امام علیه السّلام فرمود: یعنی دادگری پس از ستمگری.

نظر امام رضا علیه السّلام در باره شمشیر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم (ذو الفقار)

[۳۹۱] صفوان بن یحیی می‌گوید: از امام هشتم علیه السّلام در باره ذو الفقار، شمشیر پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم پرسیدم، حضرت علیه السّلام فرمود: جبرئیل علیه السّلام آن را از آسمان فرود آورد و دسته‌ای نقره‌ای داشت.

______________________________

(۱) «بگو ای خدای دارای ملک، تو می‌دهی ملک را به هر که خواهی و می‌ستانی ملک را از هر که خواهی» (سوره آل عمران/ آیه ۲۶).

(۲) «بدانید که خدا زنده می‌کند زمین را پس از مردنش» (سوره حدید/ آیه ۱۷).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
284

خدایی که می‌تواند شما را با داروی تلخ بهبود بخشد می‌تواند با داروی شیرین نیز بهبودی ارمغانتان کند. سپس فرمود: هر گاه یکی از شما تب کرد ظرف تمیزی بیاورد و یک و نیم حبّه قند در آن بیندازد آن گاه هر مقدار از قرآن که در خاطر دارد بر آن بخواند، سپس آن را در هوای آزاد بنهد و شیئی آهنی روی آن بگذارد، و چون صبح رسید روی آن آب بریزد و با دست آن را در آب حل کند و بیاشامد، و چون شب دوم رسید حبّه‌ای دیگر بر آن بیفزاید که در مجموع دو و نیم حبّه می‌شود، و چون سومین شب فرا رسید حبّه‌ای دیگر بر آن اضافه کند که مجموعا سه و نیم حبّه می‌شود.

در بلند گفتن بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

[۳۸۷] ابو هارون می‌گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: اینان [اهل سنّت] بسم اللَّه الرحمن الرحیم را [به هنگام قرائت حمد و سوره در نماز] پنهان می‌کنند [اصلا نمی‌خوانند یا آهسته می‌گویند]. پس بخدا چه نامهای نیکی را پنهان می‌کنند. هر گاه پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم به خانه خود در می‌آمد و قریش برای دیدن ایشان اجتماع می‌کردند حضرت صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بسم اللَّه الرحمن الرحیم را آشکارا می‌خواند و صدای خود را بدان بلند می‌کرد و قریش که آن را می‌شنیدند می‌گریختند و لذا خداوند عزّ و جلّ در این باره نازل فرمود: وَ إِذا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلی أَدْبارِهِمْ نُفُوراً «۱».

عکس العمل امام صادق علیه السّلام هنگام بردن نام رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نزد ایشان‌

[۳۸۸] ابو هارون مکفوف می‌گوید: هر گاه نام پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نزد امام صادق علیه السّلام برده می‌شد آن حضرت می‌فرمود: پدر و مادر و خویش و عشیره‌ام فدای او باد، شگفتا از عربها چگونه ما را بر سر خود نمی‌نهند در حالی که خداوند عزّ و جلّ در کتابش می‌فرماید: وَ کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها «۲»، پس به برکت وجود

______________________________

(۱) «و چون پروردگارت را در قرآن به یکتایی یاد کنی، بازمی‌گردند و می‌رمند» (سوره اسراء/ آیه ۴۶).

(۲) «و شما بر کناره گودالی از آتش بودید، پس او شما را از آن آتش رهایی بخشید» (سوره آل عمران/ آیه ۱۰۳).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11172
صفحه از 420
پرینت  ارسال به