287
روضة الکافی (ترجمه)

سخن گفتن با مردم به اندازه عقلشان‌

[۳۹۴] امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم هرگز با کنه عقلش با خلایق سخن نگفت. پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: همانا ما گروه پیامبران مأمور هستیم که با مردمان سخن نگوییم مگر به اندازه عقل ایشان.

در پنهان کردن دوستی ائمه علیهم السّلام‌

[۳۹۵] مالک بن عطیّه می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: من مردی از قبیله بجیله هستم و دینداریم برای خدای عزّ و جلّ، بر این اساس استوار است که شما سروران من هستید و گاهی می‌شود که کسی ناشناس از من می‌پرسد: تو از کدام مردم هستی؟ و من به او می‌گویم: مردی عرب از بجیله هستم. آیا گناهی بر من بار است اگر نگویم از دوستداران بنی هاشم هستم؟ امام علیه السّلام فرمود: نه، آیا قلب و خواسته‌ات بر این نیست که از دوستداران مایی؟ عرض کردم: بخدا سوگند چنین است. فرمود: همین که می‌گویی من عرب هستم دیگر بر تو گناهی نیست، زیرا تو در نسب و بهره و شمار و حسب، عرب هستی و در دیانت و آنچه با آن برای خداوند عزّ و جلّ دینداری می‌کنی، در اطاعت ما هستی و احکام خود را از ما می‌ستانی چنان که از دوستان ما بشماری و از مایی و رو به سوی ما داری.

در نشانه شیعه‌

[۳۹۶] ابو یحیی کوکب الدم از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: همانا حواریّون عیسی شیعه او بودند و شیعیان ما حواریّون ما هستند و حواریّون عیسی فرمانبرتر از حواریّون ما نبودند. عیسی به حواریّون فرمود:... مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
286

حدیث نوح علیه السّلام در روز رستخیز

[۳۹۲] یوسف بن ابو سعید می‌گوید: روزی در خدمت امام صادق علیه السّلام بودم که آن حضرت به من فرمود: آن گاه که رستاخیز فرا رسد و خدای تبارک مردمان را گرد آورد نخستین کسی که خوانده شود حضرت نوح علیه السّلام باشد و به او بگویند: آیا رسالت خود را رساندی؟ او در پاسخ می‌گوید: آری. به او می‌گویند: چه کسی گواه تو باشد؟ پاسخ دهد:

محمّد بن عبد اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: پس نوح پیش بیاید و پا بر دوش مردم نهد تا به محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم رسد و این در حالی است که حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بر پشته‌ای از مشک قرار دارد و علی علیه السّلام نیز همراه اوست و این مفهوم سخن پروردگار است: فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا «۱». پس نوح به محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم گوید: ای محمّد! همانا خدای تبارک و تعالی از من پرسید که آیا رسالتم را رسانده‌ام و من پاسخ دادم آری، پس فرمود:

کیست که گواه تو باشد؟ گفتم: محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌فرماید: ای جعفر و ای حمزه! بروید و برای نوح گواهی دهید که او رسالت خویش را رسانده است. امام صادق علیه السّلام فرمود: پس جعفر و حمزه دو گواه پیامبران هستند در تبلیغ رسالتشان. من عرض کردم: قربانت گردم پس علی علیه السّلام کجاست؟ فرمود: جایگاه او بسی والاتر از اینهاست.

رفتار رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم با اصحاب خویش‌

[۳۹۳] جمیل از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم لحظات خود را در میان اصحابش آن گونه تقسیم می‌کرد که نگاهش به این و آن از روی عدالت بود.

______________________________

(۱) «پس چون او را نزدیک بینند چهره کسانی که کفر ورزیدند بد ریخت گردد» (سوره ملک/ آیه ۲۷).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11120
صفحه از 420
پرینت  ارسال به