309
روضة الکافی (ترجمه)

وَ الَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ «۱» فرمود: یعنی خروج امام قائم علیه السّلام، و در باره آیه شریفه:... وَ اللَّهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ «۲» فرمود: مقصود مشرک بودن به ولایت علی علیه السّلام است، و در باره آیه شریفه: وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ... «۳» فرمود: هنگامی که حضرت قائم علیه السّلام قیام کند دولت باطل از میان برود.

شیطان و تسلّط او بر تن مؤمن‌

[۴۳۳] ابو بصیر می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: تفسیر این آیات شریفه چیست: فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ* إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ «۴»؟ امام علیه السّلام فرمود: ای ابا محمد! تسلط او بر تن مؤمن است و بر دین او چیرگی نیابد. شیطان توانست بر ایّوب سلطه یابد و پیکر او را زشت گرداند ولی بر دینش چیرگی نیافت و چه بسا بر پیکر مؤمنان تسلط بیابد ولی بر دینشان هرگز. عرض کردم: مقصود از این آیه شریفه چیست: إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ «۵»؟ حضرت علیه السّلام فرمود: آنهایی که بخدا شرک می‌ورزند شیطان هم بر بدن و هم بر باور ایشان چیرگی یابد.

طواف‌کنندگان بدون شناخت‌

[۴۳۴] فضیل می‌گوید: با امام باقر علیه السّلام به مسجد الحرام وارد شدیم و آن حضرت به من تکیه کرده بود، و همان طور که در باب بنی شیبه بودیم حضرت به مردم نگاه کرد و فرمود:

______________________________

(۱) «و آنان که روز جزا را تصدیق دارند» (سوره معارج/ آیه ۲۶).

(۲) «سوگند بخدا پروردگارمان که ما مشرک نبودیم» (سوره انعام/ آیه ۲۳).

(۳) «بگو حق آمد و باطل نابود شد» (سوره اسراء/ آیه ۸۱).

(۴) «و چون قرآن بخوانی از شیطان رانده شده بخدا پناه بر، که او بر کسانی که ایمان دارند و به پروردگار خویش توکّل کنند تسلّطی نیست» (سوره نحل/ آیه ۹۸ و ۹۹).

(۵) «تسلّط او بر کسانی است که دوستدار اویند و کسانی که بخدا شرک می‌آورند» (سوره نحل/ آیه ۱۰۰).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
308

و دشواری که داریم انتظار می‌کشیم که: أَنْ یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ، و امام فرمود:

آن عذاب همان مسخ است، أَوْ بِأَیْدِینا «۱» که همان کشتن ایشان است. خدای عزّ و جلّ به پیامبرش فرمود: فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ «۲» و مفهوم تربّص انتظار پیش آمدن بلاست برای دشمنان ایشان.

تأویل چند آیه در بیان امام باقر علیه السّلام در باره حضرت قائم علیه السّلام‌

[۴۳۲] نیز از امام باقر علیه السّلام روایت شده که در تفسیر این فرموده خداوند متعال: قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ* إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ «۳» فرمود: منظور از آن امیر المؤمنین علیه السّلام است، و در باره آیه: وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِینٍ «۴» فرمود: مقصود خروج حضرت قائم علیه السّلام است، و در باره آیه شریفه: وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ... «۵» فرمود: اختلاف کردند چنان که این امّت اختلاف کردند، و محققا در کتابی هم که با حضرت قائم علیه السّلام خواهد بود و برای آنها خواهد آورد اختلاف خواهند کرد تا آن جا که جمع زیادی آن را انکار می‌کنند و آن حضرت آنها را پیش آورد و سر از تنشان جدا کند. در باره آیه شریفه: وَ لَوْ لا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ «۶» فرمود: یعنی اگر نباشد آنچه از جانب خدا از پیش در باره آنها گذشته است حضرت قائم علیه السّلام یک نفر از ایشان را هم زنده رها نکند، و در باره این سخن پروردگار:

______________________________

(۱) (سوره توبه/ آیه ۵۲).

(۲) (سوره توبه/ آیه ۵۲).

(۳) «بگو من برای نبوّت از شما مزدی نمی‌خواهم و از متصنّعان نیستم، و او جز تذکاری برای جهانیان نیست» (سوره ص/ آیه ۸۶ و ۸۷).

(۴) «و پس از مدّتی خبر او رای خواهید دانست» (سوره ص/ آیه ۸۸).

(۵) «و براستی به موسی کتاب دادیم و در آن اختلاف روی داد» (سوره هود/ آیه ۱۱۰).

(۶) «و اگر سخن نهایی نبود میانشان قضاوت می‌شد و راستی که ستمکاران رای عذابی است دردناک» (سوره شوری/ آیه ۲۱).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11311
صفحه از 420
پرینت  ارسال به