335
روضة الکافی (ترجمه)

حساب کشد. پس به مردم دستور دهند از آن پل بگذرند. نخستین بار، رحمت و امانتداری، آنان را باز دارد، اگر از آن جا نجات یافتند نماز ایشان را نگه دارد و اگر از آن هم جان به سلامت بردند انجام کار آنها با پروردگار جهانیان است و این است مفهوم این آیه شریفه که: إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ. «۱» مردم که از آن پل می‌گذرند گاهی پایشان می‌لغزد و آویزان می‌شوند و گاهی در جای خویش استوار می‌مانند و فرشتگان پیرامون آنها فریاد می‌زنند: ای خدای کریم و ای خدای بردبار! چشم بپوش و به فضل خویش بدانها نگر و امانشان ده، و این در حالی است که مردمان چونان پروانه در آتش می‌ریزند. و چون کسی به رحمت خدا از آن نجات یابد بدان بنگرد و گوید: ستایش خدایی را پس از نومیدی به فضل و رحمت خود از تو نجاتم بخشید، همانا خدای ما بخشنده سپاس پذیر است.

ولایت و طرفداران حضرت قائم علیه السّلام در قرآن‌

[۴۸۷] ابو خالد از امام باقر علیه السّلام روایت می‌کند که در باره آیه شریفه:... فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً... «۲» فرمود: منظور از خیرات ولایت است، و مقصود از: أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً طرفداران حضرت قائم علیه السّلام است که بیش از سیصد و ده نفر هستند. امام علیه السّلام فرمود: بخدا سوگند ایشان همان امّت معدوده‌ای هستند که در یک ساعت گرد آیند چونان پاره‌های ابر پاییز.

پیاده‌روی در هنگام خنکی هوا

[۴۸۸] هشام بن سالم می‌گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که فرمود: در دو هنگام خنکی [بام و شام] راه بروید. عرض کردم: در آن هنگام ما از حشرات گزنده می‌ترسیم. امام علیه السّلام فرمود: اگر چیزی از آنها هم به شما برسد باز برای شما بهتر است [از راه رفتن در غیر این

______________________________

(۱) «همانا خدای تو در کمینگاه است» (سوره فجر/ آیه ۱۴).

(۲) «به نیکیها پیشی گیرید، هر کجا باشید خداوند همه شما را بیاورد» (سوره بقره/ آیه ۱۴۸).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
334

و ایشان را هم به هلاکت رسانده‌ای، وای بر تو ای قتاده، این آیه در حق کسی است که با توشه و مرکب و کرایه حلال به قصد زیارت کعبه برون آید و به حق ما آشنا باشد و در دل، عشق ما را داشته باشد چنان که خداوند می‌فرماید:... فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ... «۱» و مقصود ابراهیم علیه السّلام زیارت کعبه نبود و گر نه می‌گفت: «الیه». پس بخدا سوگند ماییم مقصود از دعای ابراهیم علیه السّلام که هر که در دل هوای ما کند حج او پذیرفته است و الّا خیر.

ای قتاده! هر کس چنین باشد در روز رستخیز از عذاب دوزخ ایمن باشد. قتاده گفت:

از همین رو من هم آیه را این چنین تفسیر نمی‌کنم. امام علیه السّلام فرمود: وای بر تو ای قتاده، همانا قرآن را آن کسی فهمد که به او خطاب شده.

نگه داشتن خلایق در روز رستاخیز برای حساب‌

[۴۸۶] امام باقر علیه السّلام می‌فرماید: پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود که: روح الامین به من خبر داد که آن خدایی که جز او خدایی نیست هنگامی که خلایق را در رستخیز نگاه دارد و نخستین و واپسین ایشان را گرد هم آورد در آن هنگام است که جهنم را با هزار مهار بیاورند و هر مهاری صد هزار فرشته خشن گرفته است و آن را بانگ و ناله و فریادی است، و ناله‌ای زند که اگر خدای متعال عذاب آن را تا پایان حساب عقب نینداخته بود همه را از میان می‌برد. آن گاه از جهنم زبانه‌ای کشیده شود که همه خلایق را خواه نیکوکار یا بدکار در برگیرد. در آن هنگام بنده‌ای نیست و نه فرشته‌ای و پیامبری مگر آنکه فریاد زند:

پروردگارا! مرا، مرا [نجات بده] و تنها تویی که می‌گویی: پروردگارا! امتم را، امتم را.

سپس بر روی آن پلی بنهند که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، و بر آن پل سه بازداشتگاه قرار دارد. بر روی بازداشتگاه نخست امانتداری و رحمت قرار دارد، و روی دومی نماز، و روی سومی حسابی که خود پروردگار جهانیان که معبودی جز او نیست

______________________________

(۱) «و دلهای مردم را چنان کن که هوای آنها کند» (سوره ابراهیم/ آیه ۳۷).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11853
صفحه از 420
پرینت  ارسال به