369
روضة الکافی (ترجمه)

یک حدیث از حضرت مسیح علیه السّلام‌

[۵۴۵] ابان بن تغلب از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند که مسیح علیه السّلام فرمود: کسی که زخم مجروحی را درمان نکند ناگزیر شریک کسی است که این شخص را زخمی کرده، چه، زخم زننده تباهی حال مجروح را خواسته، و کسی هم که او را درمان نکرده، بهبودی او را نخواسته بناچار تباهی او را خواهان است. شما نیز حکمت را به غیر اهلش باز مگویید تا نادانی کرده باشید، و از اهل آن دریغ نکنید که گناه مرتکب شوید. هر یک از شما چونان پزشکی درمانگر باشد که اگر جایی برای داروی خود یافت [دریغ نورزد] و گر نه خودداری کند.

داستان واقفیه و ابن قیاما

[۵۴۶] احمد بن عمر می‌گوید: من و حسین بن ثویر بن ابی فاخته خدمت امام رضا علیه السّلام شرفیاب شدیم. من به آن حضرت علیه السّلام عرض کردم: ما در وسعت رزق و خوشی و خرّمی بودیم و اینک وضع دگرگون شده است، تو از خداوند عزّ و جلّ بخواه که آن وضع را به ما بازگرداند. امام علیه السّلام فرمود: چه می‌خواهید؟ می‌خواهید سلطان باشید؟ آیا خوش داری که همچون طاهر و هرثمه باشی و در برابر، دین و اعتقادات بر خلاف آنچه اکنون داری باشد؟ عرض کردم: بخدا نه، من خوش ندارم دنیا را آکنده از سیم و زر داشته باشم امّا اعتقادم بر خلاف آنچه اکنون دارم باشد. فرمود: پس هر کس از شما توانگر است باید سپاس بگزارد که خدای عزّ و جلّ می‌فرماید:... لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ... «۱»، و نیز می‌فرماید: اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ «۲»، پس نسبت بخداوند خوش بین و خوش گمان باشید، زیرا امام صادق علیه السّلام می‌فرمود: هر که بخدا گمان نیک

______________________________

(۱) «اگر سپاسگزاری کنید بر شما [نعمت را] بیفزایم» (سوره ابراهیم/ آیه ۷).

(۲) «ای خاندان داود! شکرگزاری [نعمت] کنید که اندکی از بندگان من شکرگزارند» (سوره سبأ/ آیه ۱۳).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
368

نشست، و پیادگان و سوارگان خود را گرد آورد و بدیشان گفت: شادی کنید که تا روز ظهور امام، خداوند فرمان برده نشود.

امام باقر علیه السّلام این آیه را تلاوت فرمود: وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ «۱». امام باقر علیه السّلام فرمود: تأویل این آیه هنگامی بود که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابلیس همان هنگامی بود که در باره پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم گفتند: او از سر هوای نفس سخن می‌گوید، و شیطان در این هنگام گمانی در باره ایشان برد و آنها گمان شیطان را تصدیق کردند و تحقّق بخشیدند.

جریان خواب پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم‌

[۵۴۳] زراره از یکی از دو امام [باقر و صادق] علیهما السّلام روایت کرده که فرمود: روزی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم غمگین و اندوهناک بود. علی علیه السّلام به آن حضرت عرض کرد: چیست که تو را غمگین می‌یابم؟ فرمود: چگونه غمگین نباشم در حالی که همین امشب خواب دیدم که بنی تیم [تیره ابو بکر] و بنی عدی [قبیله عمر] و بنی امیّه بر منبر بالا می‌روند و مردم را از اسلام باز می‌گردانند. من در خواب گفتم: پروردگارا! این واقعه در دوران زندگی من روی می‌دهد یا پس از مرگ من؟ فرمود: پس از مرگ تو.

نارضایتی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم از جماعتی از مردم‌

[۵۴۴] زراره از یکی از آن دو علیهما السّلام روایت کرده که پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اگر برایم ناگوار نبود که بگویند محمّد از مردم یاری گرفت و چون به دشمنش فائق آمد آنها را کشت، گردن جماعت بسیاری را می‌زدم.

______________________________

(۱) «براستی شیطان گمان خویش را در باره آنها صادق یافت و جز گروهی از مؤمنان همه از او پیروی کردند» (سوره سبأ/ آیه ۲۰).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11289
صفحه از 420
پرینت  ارسال به