55
روضة الکافی (ترجمه)

تفسیر آیه ۳۸ سوره نحل و در زنده شدن یاران امام زمان علیه السّلام‌

[۱۴] ابو بصیر می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: مقصود از این آیه: وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لا یَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ یَمُوتُ بَلی وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ «۱» چیست؟ فرمود: ای ابو بصیر! این آیه چه می‌گوید؟ عرض کردم: همانا مشرکان می‌پنداشتند و برای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم سوگند به هم می‌خوردند که خدا مرده‌ها را زنده نکند. حضرت علیه السّلام فرمود: مرگ بر کسی که چنین سخنی می‌گوید. از آنها بپرس که مشرکان به لات و عزی سوگند می‌خوردند یا بخدا؟ عرض کردم: قربانت گردم تو معنای آن را به من بفهمان. او می‌گوید: حضرت علیه السّلام به من فرمود: اگر چنانچه امام قائم علیه السّلام، از ما ظهور کند، خداوند جمعی از شیعیان ما را برای او زنده گرداند، که شمشیرهایشان را حمایل می‌کنند، و این خبر، به گروهی از شیعیان ما رسد که هنوز نمرده‌اند، و به آنها گویند که فلانی و فلانی و فلانی، زنده شده‌اند و از گور در آمده‌اند و اکنون، در خدمت امام قائم علیه السّلام هستند، و این خبر به مردمی از دشمنان ما برسد، و آنها گویند که: این گروه شیعیان چه دروغ پردازند! امروز هم که حکومت شماست باز هم دروغ می‌گویید، نه بخدا اینها زنده نشدند و تا روز قیامت زنده نشوند. حضرت علیه السّلام فرمود: خداوند سخن آنها را حکایت کرده است.

تفسیر آیاتی از سوره انبیاء و برخورد امام قائم علیه السّلام با بنی امیّه‌

[۱۵] بدر بن خلیل اسدی می‌گوید: شنیدم امام باقر علیه السّلام پیرامون آیه فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها یَرْکُضُونَ. لا تَرْکُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلی ما أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَ مَساکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ

______________________________

(۱) «و با سخت‌ترین سوگندهایشان به خدا سوگند یاد کردند که خدا کسی را که می‌میرد برنخواهد انگیخت. آری، [انجام] این وعده بر او حق است، لیکن بیشتر مردم نمی‌دانند» (سوره نحل/ آیه ۳۸.

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،


روضة الکافی (ترجمه)
54

تفسیر: وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «۱» چیست؟ فرمود: امیر المؤمنین علیه السّلام است که پس از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‌آید و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم دانش را بکمال در او می‌دمد. راوی می‌گوید: عرض کردم مقصود از: وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها «۲» چیست؟ فرمود: امامان ستم هستند که در برابر خاندان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم خودرأیی می‌کنند، و در جایی می‌نشینند، که خاندان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم از ایشان به آن شایسته‌تر هستند و دین خدا را، با ستم و ظلم بپوشانند و خداوند کار ایشان را حکایت کرده می‌فرماید: وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها «۳». راوی می‌گوید پرسیدم: مقصود از:

وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «۴» چیست؟ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: مقصود از آن امام بر حق از نژاد فاطمه علیها السّلام است که از دین رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم پرسش می‌شود و آن را برای کسی که پرسیده است روشن می‌کند و خداوند از گفتار او حکایت می‌کند.

تفسیر آیاتی از سوره غاشیه و اشاره به موضع مردم به هنگام ظهور

[۱۳] محمّد به نقل از پدرش می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم مقصود از: هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ الْغاشِیَةِ «۵» چیست؟ فرمود: یعنی امام قائم علیه السّلام آنها را با شمشیر فرا گیرد. او می‌گوید: در باره آیه وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ «۶» از امام علیه السّلام پرسش کردم و امام علیه السّلام فرمود:

یعنی فروتن و زبون هستند و توانایی سرباز زدن ندارند. او می‌گوید: عرض کردم عامِلَةٌ یعنی چه؟ فرمود: یعنی عمل کند به آنچه خدا دستور نداده است. او می‌گوید:

عرض کردم: ناصِبَةٌ یعنی چه؟ فرمود: یعنی جز امام بر حق را به حکومت وادارند. او می‌گوید: عرض کردم: تَصْلی ناراً حامِیَةً یعنی چه؟ فرمود: به آتش جنگ در دنیا به هنگام ظهور امام قائم علیه السّلام و در آخرت به آتش سوزان دوزخ.

______________________________

(۱) «سوگند به مه چون پی [خورشید] رود» (سوره شمس/ آیه ۲).

(۲). «سوگند به شب چون پرده بر آن پوشد» (سوره شمس/ آیه ۴).

(۳) «سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد» (سوره شمس/ آیه ۴).

(۴) «سوگند به روز چون [زمین را] روشن گرداند» (سوره شمس/ آیه ۳).

(۵) «آیا خبر «غاشیه» به تو رسیده است؟» (سوره غاشیه/ آیه ۱).

(۶) «در آن روز، چهره‌هایی زبونند» (سوره غاشیه/ آیه ۲).

بهشت کافی / ترجمه روضه کافی،

  • نام منبع :
    روضة الکافی (ترجمه)
    موضوع :
    امامیه اثنا عشریه (قرن 4)
تعداد بازدید : 11107
صفحه از 420
پرینت  ارسال به